Monitor 2 - Eu Si Cancerul de San
  • Nu mai avem fonduri!
  • Vă trecem pe lista de așteptare!
  • Vă sunăm noi!
  • Nu mai avem locuri fără bani, dar vă putem programa pentru mâine cu bani…

… Poate vă sună cunoscut. Acestea sunt printre cele mai frecvente răspunsuri pe care le auzim când sunăm să ne programăm pentru investigațiile paraclinnice de monitorizare a bolii noastre oncologice, în baza biletului de trimitere de la medicul oncolog.

Și uite așa trec săptămâni. Trec luni. Mai trece un an… fără ca unele dintre noi să poată efectua investigațiile de monitorizare necesare. Și, poate, tot așa, trec pe lângă noi și șansele unei vieți mai îndelungate alături de cei dragi, fără griji și complicații, fără chinuri inumane pentru noi și cei din jurul nostru.

Mărturisesc că, după 2 bilete de trimitere pentru CT, care expiraseră fără a mă putea programa, cu un al treilea bilet în mână și 5 ore de stat pe telefoane fără rezultat… m-a cam apucat disperarea. Mai ales că tot auzisem despre programul Monitor 2 pe grupurile cu bolnavi de cancer, cum că am avea prioritate la programare…

Numai că mulți medici nu trec Monitor 2 pe biletul de trimitere sau trec dar nu menționează nimic pacienților.

Mulți furnizori de investigații paraclinice se fac că nu aud bine când le menționezi Monitor 2, sau îți spun că nu mai au fonduri pentru Monitor 2, sau că au doar listă de așteptare pentru Monitor 2, în așteptare de fonduri, sau că sună ei…

Așa că, într-o bună zi, m-am mobilizat și am trimis un e-mail la Ministerul Sănătății cerând mai multe informații despre acest program, despre modul în care funcționează și cum se aplică. Și, bineînțeles, le-am menționat dificultățile pe care le întâmpinăm noi, pacienții cu cancer, în încercarea de a ne programa pentru niște investigații la care avem dreptul. Cum acest drept al nostru este lăsat în derivă și cum astfel ni se încalcă mult mai multe drepturi. Că nu ne folosește la nimic să existe o serie de măsuri salutare pe hărtie… fără a fi aplicate în practică, fără ca nimeni să verifice implementarea lor.

A doua zi am primit un e-mail de la Ministerul Sănătății prin care mi se spunea că au transmis mesajul meu la Casa Națională de Asigurări de Sănătate și că voi fi contactată de către ei.

La câteva ore de la primirea e-mailului, m-a sunat o doamnă de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate care, extrem de amablilă, mi-a explicat cam cum stă treaba cu Monitor 2 și mi-a răspuns, cu răbdare, la întrebările pe care i le-am adresat.

Astfel că am făcut o mică sinteză despre Monitor 2.

Monitor 2 nu are plafon de decontare. Se aplică permanent, indiferent de valoare.

Monitor 2 nu este un program. Nu are un plafon de decontare.

Monitor 2 este o măsură permanentă.

Monitor 2, similar Monitor 1,3,4,5,6 și 7, face parte dintr-o serie de măsuri menite să faciliteze accesul pacienților oncologici (bolnavi de cancer) în mod preferențial la investigații paraclinice de monitorizare. Aceste investigatții sunt decontate în totalitate.

Centrele de investigații paraclinice aflate în raport contractual cu CNAS vor efectua investigațiile paraclinice de monitorizare în baza biletului de trimitere de la medicul oncolog, pe care apare trecut Monitor 2, chiar dacă la momentul solicitării au epuizat plafonul alocat de CNAS pentru investigații decontate.

*CNAS – Casa Națională de Asigurări de Sănătate

La final de lună, centrele respective trimit către Casa de Asigurări de Sănătate un raport cu investigațiile Monitor 2 efectuate suplimentar, peste plafonul alocat, iar Casa de Asigurări de Sănătate le plătește contravaloarea acestora.

Prin urmare… Răspunsurile cu epuizarea fondurilor și listele de așteptare nu sunt deloc în regulă, iar persoana care le primește ar trebui să anunțe Casa de Asigurări de Sănătate Județeană de care aparține despre ele. Pentru că dacă nu reacționăm o să ne confruntăm cu situații din ce în ce mai delicate.

Mai nou, unul dintre centre spune pacienților că investigațiile prin M;onitor 2 se fac în ultimele 3 zile ale luni… Total neadevărat. Am scris CNAS pentru a-i întreba despre acest lucru și mi-au spus că nu este adevărat. Centrele trebuie să facă programările prin Monitor 2 în cel mai scurt timp cu putință.

În loc să fie ceea ce s-a intenționat inițial, o măsură de ajutor pentru anumite categorii de pacienți, din păcate această măsură se transformă pe zi ce trece într-un mijloc adițional de profit pentru furnizorii privați de investigații paraclinice aflați în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate…. Încearcă să convingă cât mai mulți pacienți că nu mai au fonduri, profită de disperarea unor bolnavi cu boli incurabile pentru a le smulge și ultimii bănuți… își ocupă astfel cât mai multe din locurile disponibile pentru investigații și apoi… dacă le mai rămân locuri neocupate, sub falsul pretext al regulii ultimelor 3 zile din lună, mai programează pacienți pentru a-și rotunji profitul și cu extra fonduri de la stat.

Știați că un important spital privat din București…. după ce mi-a confirmat programarea la CT deocontat prin Monitor 2, m-a sunat la interval de câteva ore de la confirmare să îmi spună că, de fapt, nu mai au fonduri și dacă vreau o să îmi efectueze investigația cu plată??? De altfel, acesta a fost și momentul în care am trimis e-mailul către Ministerul Sănătății.

Care este mecanismul Monitor 2

Eu Si Cancerul Monitor 2

  1. Medicul Oncolog scrie biletul de trimitere și menționează pe el Monitor 2.
    • nu există formulare speciale pentru Monitorizare 2. Este formularul obișuit pe care se menționează Monitor 2
    • medicul trebuie să semneze și să pună parafa și lângă mențiunea Monitor 2
  2. Medicul oncolog informează pacientul despre Monitor 2.
    • Unii medici omit acest pas. Sau omit ambii pași.
    • Vă sfătuiesc să vă uitați cu atenție pe biletul de trimitere, iar dacă nu are trecută mențiunea Monitor 2 să îi precizați acest lucru medicului dumneavoastră.
    • CNAS m-a informat că a trimis încă o dată, zilele trecute, o circulară către medici cu privire la măsurile Monitor. Prin urmare, medicul respectiv chiar ar trebui să fie în temă sau măcar să aibă habar despre ce este vorba.
  3. Pacientul sună la centrul de investigații și menționează că are bilet cu Monitor 2
    • Lista centrelor aflate în contract cu Casele de Asigurări de Sănătate se află pe pagina web a fiecărei Case de Asigurări de Sănătate Județene.
    • Aici găsiți datele de contact, inclusov pagini web, telefon, e-mail, ale tuturor Caselor Județene de Asigurări de Sănătate: http://www.cnas.ro/page/contacte-cjas.html
    • Pentru București, lista furnizorilor de investigații paraclinice aflați în contract cu CASMB o găsiți aici: http://www.cnas.ro/casmb/pharmacy/laboratory-reports-list 
    • Dacă primiți răspunsuri gen nu mai avem fonduri, nu știm când primim fonduri… ar fi bine să le menționați că știți că Monitor 2 nu are plafon și că o să luați legătura cu Casa de Asigurări de Sănătate Județeană. Ceea ce vă și sfătuiesc să faceți…. Și chiar are efect. Pe mine, de exemplu, după ce am vorbit la CNAS, chiar a doua zi au început să mă sune centrele care mă trecuseră pe liste de așteptare că mă pot programa. Brusc, aveau toți locuri disponibile.
  4. Centrul programează pacientul oncologic în mod prioritar
  5. Pacientului i se efectuează investigația 
  6. Centrul este plătit pentru investigație. Dacă investigația a fost realizată în afara plafonului de decontare existent, centrul va trimite raportul cu investigațiile monitor 2 extra-plafon către Casa de Asigurări de Sănătate și va încasa suma de bani aferentă investigației respective.

Ce afecțiuni beneficiază de sistemul Monitor?

  • «Monitor 1» – monitorizarea pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19 după externarea din spital;
  • «Monitor 2» – monitorizarea pacienţilor diagnosticaţi cu boli oncologice;
  • «Monitor 3» – monitorizarea pacienţilor cu diabet zaharat;
  • «Monitor 4» – monitorizarea pacienţilor diagnosticaţi cu boli cardiovasculare;
  • «Monitor 5» – monitorizarea pacienţilor diagnosticaţi cu boli rare;
  • «Monitor 6» – monitorizarea pacienţilor diagnosticaţi cu boli neurologice;
  • «Monitor 7» – monitorizarea pacienţilor diagnosticaţi cu boli cerebrovasculare.

Ce e de făcut dacă nu reușiți să vă programați cu trimitere Monitor 2?

În primul rând vă sfătuiesc să consultați lista furnizorilor de investigații paraclinice  aflați în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate de care aparțineți.

Dacă nu ați reușit să vă programați și/sau dacă sunt furnizori care o dau înainte cu epuizarea plafonului, vă sfătuiesc să anunțați cu privire la acest aspect Casa de Asigurări de Sănătate de care aparțineți.

Pentru că numai luând atitudine evităm să ne lăsăm călcați în picioare, evităm ca nedreptatea să devină regulă și putem să eliberăm de stres și zbucium sufletesc multe alte zile din viitor.

Putem face ca normalitatea să devină regula. Nu nedreptatea și abuzurile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here